

Forberedelsesressourcer rammesættes
Videointroduktion til tema
Underviser optager og deler en talking-head-video, der præsenterer forberedelsesmaterialerne med fokus på:
To til tre grunde for, hvorfor den pågældende litteratur er valgt
Peger på en til to centrale passager i teksterne ift. modulets mål
Læsning af tekster
De studerende læser relevant litteratur om videnskabsteoretiske rum fx fra:
Gudnason, Agnete og Hersom, Henrik (2020). Sandheder og menneskesyn. Pædagogisk videnskabsteori for erhvervsskole-lærere, Praksis. Kap. 2, s. 26-50

Rammesættende oplæg
Her er der plads til et underviseroplæg om teori og den kommende øvelse med det interaktive foto eller en opsamling på det foreløbigt behandlede.




Arbejdet i de videnskabsteoretiske rum
De studerende deles i fire grupper, én for hvert videnskabsteoretiske rum. I hver gruppe arbejdes med at udarbejde én case ud fra det bestemte videnskabsteoretiske rum, de har ansvar for. Her inddrages evt. andre relevante ressourcer fra modulet, deltagernes stikord til case, som er forberedt hjemmefra og ressourcer fra Thinglink:
- I Thinglink skal de studerende først klikke på afspil-pilen i midten af billedet og læse eller høre instruktionen til denne ressource
De studerende skal nu finde det rum, de skal undersøge. De skal starte med at lytte til podcasten og notere relevante pointer undervejs.
Dernæst skal de studerende svare på refleksionspørgsmålene til teorien og lave en lydfil eller video som lægges ind i deres DEP-Padlet
Endelig skal de studerende færdiggøre deres fælles case ud fra rummets videnskabsteori, således at centrale begreber fremgår i samspil med problemet fra praksis.

Videndeling af videnskabsteoretiske rum og cases
De fire forskellige cases deles og diskuteres med medstuderende ved hjælp af en matrix. I matrixgrupperne mødes deltagerne i nye grupper, hvor arbejdet med det videnskabsteoretiske rum deles med de øvrige i den nye grupper. På denne måde præsenteres alle for de videnskabsteoretiske rum ud fra en case fra praksis.
Matrix over gruppearbejdet: I første omgang er Deltager 1-4 i Gruppe 1. I anden omgang 2 er Deltager 1, 5, 9 og 13 i gruppe A. På den måde får alle mulighed for at stifte bekendtskab med alle andres teorier og cases, uden at deltage i et stort, tidskrævende plenum.



Check ud af øvelsen
Der checkes ud på øvelsen, hvor man først individuelt med stille refleksion i et par min. dernæst i fællesskab reflekterer over og deler, hvad deltagerne tager med fra dels forståelsen af videnskabsteorier dels casearbejdet.