Professionsrettet Simulation - Pædagogiske formater

MENINGSFULDE PRAKSISKOBLINGER, ØGET AKTIVITETSNIVEAU OG MULTIMODAL UNDERVISNING PÅ DE PÆDAGOGISKE DIPLOMUDDANNELSER

Fire videnskabsteoretiske rum med cases fra praksis

3240952_.svg_internet_laptop_screen_talk_icon
4022708_document_document list_file_page_paper_icon

Forberedelsesressourcer rammesættes

Videointroduktion til tema

Underviser optager og deler en talking-head-video, der præsenterer forberedelsesmaterialerne med fokus på:

Læsning af tekster

De studerende læser relevant litteratur om videnskabsteoretiske rum fx fra:

 

6211938_business_chat_financial_message_talk_icon

Rammesættende oplæg

Her er der plads til et underviseroplæg om teori og den kommende øvelse med det interaktive foto eller en opsamling på det foreløbigt behandlede.

3600025_camera_cinema_entertainment_film_movie_icon
4022708_document_document list_file_page_paper_icon
3662634_audio_music_sound_speaker_voice_icon
3506389_document_file_page_pen_sheet_icon

Arbejdet i de videnskabsteoretiske rum

De studerende deles i fire grupper, én for hvert videnskabsteoretiske rum. I hver gruppe arbejdes med at udarbejde én case ud fra det bestemte videnskabsteoretiske rum, de har ansvar for. Her inddrages evt. andre relevante ressourcer fra modulet, deltagernes stikord til case, som er forberedt hjemmefra og ressourcer fra Thinglink:

  • I Thinglink skal de studerende først klikke afspil-pilen i midten af billedet og læse eller høre instruktionen til denne ressource

Endelig skal de studerende færdiggøre deres fælles case ud fra rummets videnskabsteori, således at centrale begreber fremgår i samspil med problemet fra praksis. 

6037163_chatting_dialogue_discuss_seo_talk_icon

Videndeling af videnskabsteoretiske rum og cases

De fire forskellige cases deles og diskuteres med medstuderende ved hjælp af en matrix. I matrixgrupperne mødes deltagerne i nye grupper, hvor arbejdet med det videnskabsteoretiske rum deles med de øvrige i den nye grupper. På denne måde præsenteres alle for de videnskabsteoretiske rum ud fra en case fra praksis. 

Matrix over gruppearbejdet: I første omgang er Deltager 1-4 i Gruppe 1. I anden omgang 2 er Deltager 1, 5, 9 og 13 i gruppe A. På den måde får alle mulighed for at stifte bekendtskab med alle andres teorier og cases, uden at deltage i et stort, tidskrævende plenum.

3506389_document_file_page_pen_sheet_icon
6037163_chatting_dialogue_discuss_seo_talk_icon

Check ud af øvelsen

Der checkes ud på øvelsen, hvor man først individuelt med stille refleksion i et par min. dernæst i fællesskab reflekterer over og deler, hvad deltagerne tager med fra dels forståelsen af videnskabsteorier dels casearbejdet.